kulinarne fascynacje w zwykłej polskiej kuchni
sobota, 07 grudnia 2013
Procentowa konfitura z mirabelek

Wielu z Was robi nalewki owocowe. I na pewno często zastanawialiście się co zrobić z owocami, które pozostają po zlaniu gotowego trunku. Odpowiedź jest prosta, na pewno NIE WYRZUCAĆ! „Opite” alkoholem owoce można wykorzystać na wiele sposobów np. do ciasta, a jeśli chcemy zachować je na dłużej można z nich zrobić konfiturę dla dorosłych. Idealnie nadają się do tego miękkie owoce np. mirabelki.

Składniki:

  • ok. 1 kg mirabelek pozostałych po zlaniu nalewki (nie muszą być odsączane)
  • ok. 1 kg cukru (może być mniej)
  • szczypta cynamonu
  • 2 laski wanilii

Owoce przekładamy do rondla z grubym dnem, zasypujemy cukrem, dokładnie mieszamy i doprowadzamy do wrzenia, mieszając by owoce się nie przypaliły. Można dodać trochę wody, aby alkohol szybciej parował. Następnie zmniejszyć ogień, dodać cynamon i wanilię i bardzo często mieszając gotować jeszcze przez ok. 1 godzinę. Gotowanie powtarzać przez 3 dni (aż uznamy, że „moc” jest wystarczająca). Gorące można nakładać w wyparzone słoiczki, zakręcić, odstawić do góry dnem na około 24 godziny.

Wyśmienicie smakują z herbatą w zimne, długie wieczory, albo jako nadzienie np. pączków.

 



wtorek, 11 września 2012
Sok marchwiowo - gruszkowy z imbirem i limonką

Dzisiaj był chyba najpiękniejszy i najcieplejszy dzień września.  Wróciłam od fryzjera spragniona jak nigdy – myślałam, że podłączę wężyk pod kran i tak już zostanę. Ale na szczęście miałam w zanadrzu marchewki, gruszki i sokowirówkę FP 270 Kenwood. Kilka minut i zdrowy soczek gotowy. Żeby było bardziej orzeźwiająco dodałam odrobinę startego imbiru i soku z limonki.  A już lekko schłodzone smakuje wybornie :)



Składniki:

  • 4 marchewki
  • 3 twarde gruszki
  • kawałek imbiru
  • 1 łyżeczka soku z limonki

Marchewkę umyć i przekroić na 2 części (lub3 jeśli jest większa), gruszki umyć i przekroić na połówki, imbir obrać. Wrzucać składniki do sokowirówki. Do wyciśniętego soku dodać sok z limonki, dobrze wymieszać i odstawić do schłodzenia .

Smacznego!



czwartek, 26 lipca 2012
Żółte orzeźwienie

Kupiłam wczoraj kawałek żółtego arbuza. Nie jest tak słodki jak czerwony, ale równie soczysty. Myślałam, że spożytkuję go jako składnik sałatki, ale jednak pragnienie wzięło górę i tak powstało Żółte orzeźwienie.

 



Składniki:

  • ok. 25 dag miąższu żółtego arbuza (bez pestek)
  • ok. 40 ml syropu miętowego
  • trochę wyciśniętego soku z cytryny
  • kostki lodu
  • ew. listki świeżej mięty

 

Miąższ arbuza pokroić na kawałki, wrzucić do blendera. Zmiksować. W trakcie miksowania dodać syrop miętowy, sok cytrynowy i ew. listki mięty.

Do szklanek nałożyć kostki lodu i zalać spienionym koktajlem.

Do miksowania użyłam szklanego blendera FP 270 Kenwood.





sobota, 21 lipca 2012
Szpinakowy koktajlowy

Szpinak - jeszcze miesiąc temu nie chciałam go nawet oglądać. A teraz? Uwielbiam! A cały sekret skrywał się w... świeżych, zielonych listkach. Tak, to prawda, że zamrożona szpinakowa papka bardzo skutecznie odstrasza dużych, nie mówiąc o małych. Za to świeże, pachnące listki... Niebo w gębie.

No i żeby nie było zbyt monotematycznie (czyli sałatkowo), dziś szpinak w koktajlowej odsłonie. W bardzo witaminowym towarzystwie.

 

Składniki:

  • 3 marchewki
  • 2 jabłka
  • spora garść świeżego szpinaku
  • garść świeżej natki pietruszki

Z jabłek i marchewek wycisnąć sok. Do blendera wrzucić szpinak, natkę i dolać sok marchwiowo – jabłkowy. Zmiksować. Warto nie miksować na gładko, bo listki fajnie chrupią. No chyba, że ktoś nie lubi takiej konsystencji.

Pysznie i zdrowo.



Oczywiście w przygotowaniu koktajlu pomógł mi FP 270 Kenwood. Tym razem użyłam sokowirówki i blendera ze szklanym dzbankiem. Z sokowirówki jestem bardzo, bardzo zadowolona. W końcu mogę przygotowywać sobie świeże soki owocowe i warzywne nie tylko z łatwych do wyciśnięcia cytrusów.





niedziela, 01 lipca 2012
Kawa z lodami czekoladowymi i syropem amaretto

Dzisiejszy dzień przywitał mnie burzą, wichurą i ulewnym deszczem. Teraz wszystko się uspokoiło, ale powietrze nadal jest duszne i gorące. Dlatego postanowiłam zacząć dzień od kawy z lodami i przy okazji wypróbować mojego nowego kuchennego pomocnika – robota wielofunkcyjnego FP 270 firmy Kenwood, który będę testować przez najbliższe miesiące.  Sukcesywnie będę Wam przedstawiać jego poszczególne elementy (a jest ich naprawdę sporo). Dzisiaj zaczęłam od młynka, który jest wykonany z wysokiej jakości szkła, dzięki czemu jest odporny na zarysowania. Można w nim zmielić nie tylko kawę, ale też orzechy i inne ziarna lub pestki.

No ale pora na przepis.

Składniki (na 2 porcje):

  • 3 łyżeczki kawy ziarnistej
  • 250 ml gorącej wody
  • zimne mleko
  • 250 g lodów czekoladowych
  • syrop do kawy amaretto np. Victoria’s
  • posypka czekoladowa

 

 

Kawę wsypać do młynka i zmielić na proszek.

 

Zaparzyć w ekspresie lub kawiarce. Wlać do szklanek do ok. 1/3 wysokości. Dodać po łyżeczce syropu amaretto, wlać zimne mleko do wysokości 2/3 i uzupełnić lodami. Posypać czekoladową posypką i podawać.

Doskonała na upały i na moje bolące gardełko – koi doskonale :)



poniedziałek, 11 czerwca 2012
Chińskie wino śliwkowe z owocami śliwy.

Wczoraj na imieninach u mojej siostry miałam okazję pierwszy raz spróbować chińskiego wina z zielonych śliwek z owocami śliwy. Już po pierwszym łyku wiedziałam, że wpiszę je na listę moich ulubionych. Słodkie, z nutką kwaśnej śliwki idealnie odświeża i doskonale pasuje do ciast i deserów. A przy okazji doczytałam się, że zielona śliwka chińska ma mnóstwo zdrowotnych właściwości. Zawiera mieszankę kwasu cytrynowego (najwięcej wśród innych owoców), taninowego, bursztynowego, aminokwasów, witamin, protein, węglowodanów i substancji mineralnych. 


Według Słownika Chińskiej Medycyny Naturalnej śliwka ta zaspokaja pragnienie, zwalcza zmęczenie, ułatwia krążenie krwi i regeneruje skórę. Zielona śliwka przyspiesza perystaltykę jelit oraz oczyszcza organizm z toksyn.

Zielona śliwka lub inaczej śliwka kwaśna rośnie na terytorium Chin, Japonii i Korei.

Wino ma przepiękny złoto - różowy kolor i smakuje ... niebiańsko!

A więc –  Ganbei - na zdrowie!




poniedziałek, 30 kwietnia 2012
Nalewka kardamonowa

W końcu po 4 miesiącach leżakowania, przyszła pora na ... nalewkę kardamonową. Byłam bardzo ciekawa jej smaku, bo obłędny zapach już znałam. Wyszła... przepyszna! Mocna, bardzo aromatyczna, słodka. Doskonała! I już wiem, że zimową porą będzie rozgrzewać, natomiast teraz doskonale sprawdzi się zamiast wódki do orzeźwiających drinków.

Składniki:

  • 15 ziaren kardamonu
  • 2 szkl. płynnego miodu
  • 0,5 l spirytusu
  • 0,5 l przegotowanej i ostudzonej wody

Wodę wymieszać z miodem. Ziarenka kardamonu lekko rozgnieść i zalać wodą z miodem oraz ze spirytusem. Odstawić na 2 tygodnie. Po tym czasie przefiltrować, rozlać do butelek i odstawić na 4 miesiące.

Warto poczekać!




środa, 22 lutego 2012
Likier herbaciany

Tydzień temu zrobiłam likier herbaciany, dziś przyszedł czas na jego prezentację. 

Likier jest bardzo aromatyczny i delikatny w smaku. Myślę, że będzie idealny na tzw. „babskie wieczorki”, choć i panowie zapewne też skosztują :)

Składniki:

  • 1/2 szkl. cukru
  • 1/2 szkl. wody
  • 5 łyżeczek czarnej herbaty liściastej (jeśli w granulkach to proponuję tylko 3)
  • 600 ml wrzątku
  • 1 szkl. koniaku lub brandy (ja dałam whisky)
  • 1 laska wanilii

Cukier zagotować z wodą, gotować przez 2 minuty na dość mocnym ogniu. Ostudzić.  Herbatę zalać wrzątkiem i zaparzać 3 minuty. Następnie przecedzić przez gęste sitko i wymieszać z syropem oraz z alkoholem. Wlać do słoja, włożyć rozkrojoną wanilię, zamknąć i odstawić na tydzień.

Po tygodniu przelać do karafki. Ja jeszcze raz przecedziłam.



 



wtorek, 14 lutego 2012
Meksykański napój miłosny

Kakao, miód, odrobina tabasco, rum… cały zestaw afrodyzjaków w jednej szklaneczce pysznego napoju.

Składniki (na 2 szklanki):

  • 1 laska wanilii
  • 2 szkl. mleka
  • 2 łyżki kakao
  • 1/2 szkl. wody
  • 1 łyżka miodu
  • 2 łyżki cukru
  • 1/8 łyżeczki sosu tabasco lub szczypta pieprzu kajeńskiego
  • Szczypta soli
  • 2 x30 ml białego rumu

Wanilię w całości włożyć do mleka, podgrzewać ok. 5 – 10 minut na małym ogniu. Następnie laskę wanilii wyjąć, rozciąć, wyskrobać ziarenka i wymieszać z kakao i wodą. Powstałą pastę dodać do mleka, wymieszać z cukrem i miodem, przyprawić tabasco lub pieprzem kajeńskim. Na koniec dodać szczyptę soli i zdjąć z ognia. Energicznie ubijać mikserem (doskonale sprawdzi się trzepaczka blendera Triblade), aż napój się spieni. Wlać do dwóch wysokich szklanek i bezpośrednio przed podaniem do każdej wlać porcję rumu.




środa, 01 lutego 2012
Nalewka mocna mandarynkowa

Zimno, coraz zimniej. Trzeba się rozgrzewać :) Polecam więc nalewkę mocną mandarynkową. Pyszna, pachnąca, bardzo mocna. Już się odstała, więc zapraszam na kieliszek :)


Składniki:

  • 10 dag suszonej skórki z mandarynek
  • 20 dag cukru
  • 1/2 l. spirytusu
  • 1/4 l. wódki
  • 1 szkl. wody

Skórkę z mandarynek zalać spirytusem i wódką. Odstawić na 1-2 tygodnie. Następnie z cukru i wody zrobić syrop, dolać do alkoholu i odstawić na 24 godziny. Przefiltrować, przelać do butelek i odstawić na 2-3 tygodnie. Prawda, że prosta?

Jest bardzo, bardzo mocna i ma lekko wyczuwalny smak goryczki, ale niesamowicie grzeje, a pachnie po prostu obłędnie!

Wieczorem obowiązkowo do herbatki :)

 
1 , 2 , 3



Akcja: Nie kradnij zdjęć! Smacznie Z Joanna

Wypromuj również swoją stronę Wykrywacz smaku - www.wykrywacz-smaku.pl - moja galeria Top Blogi Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi Durszlak.pl
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...